En fascinerande bok

Har just påbörjat en bok som jag fick av min mamma i julklapp: Medinas juvel av Sherry Jones.

Den handlar om profeten Muhammeds påstådda favorithustru Aisha, från det hon som 9-åring gifts bort med den 54-årige profeten och genom hennes liv (har inte hunnit så långt än så jag vet hur långt den sträcker sig). Väldigt fascinerande och fängslande, och uppenbarligen väldigt kontroversiell eftersom den handlar om profeten Muhammed. Författaren berättar i sitt efterord att hon hade svårt att få den utgiven till att börja med eftersom hennes första förlag inte ville ge ut den pga rädsla för "terroristattack av radikala muslimer". Till slut gav ett annat förlag ut den, och nu sitter jag här med den i min hand och sveps bort till ett fjärran land i en fjärran tid. En härlig bok än så länge.

Läs mer om boken här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0